2022 – Jubileusz 75-lecia Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 w Sieradzu wraz z poświęceniem nowego sztandaru i nadaniem szkole imienia Tadeusza Tańskiego

2022 – Jubileusz 100-lecia obecności Sióstr Urszulanek SJK w Sieradzu
3 października 2022
Poznaję Boży świat / 2021 – Hiszpania, Camino del Norte. Dzień 14 – Avilés, 35 km / łącznie 378,1 km
6 października 2022
Udostępnij to:

Sieradz, 3 października 2022

Dzień wcześniej w klasztorze Sióstr Urszulanek SJK w Sieradzu obchodziliśmy piękny jubileusz 100-lecia obecności Sióstr Urszulanek SJK w naszym mieście, a dzisiaj, 3 października 2022 roku, było mi dane udokumentować fotograficznie inny jubileusz, który związany jest ze szkołą, której jestem absolwentem. Mowa o dawnym „Mechaniku”, który dzisiaj nosi nazwę: Powiatowy Zespół Szkół nr 1 im. Tadeusza Tańskiego w Sieradzu.

Uroczystości rozpoczęły się od Mszy św. w Bazylice Mniejszej pw. Wszystkich Świętych w Sieradzu, sprawowanej przez ks. inf. dr. Mariana Bronikowskiego – proboszcza bazyliki. Podczas Mszy św. został uroczyście poświęcony nowy sztandar szkoły, która od tego roku ma za patrona wybitnego polskiego konstruktora samochodowego – Tadeusza Tańskiego, zamordowanego 23 marca 1941 roku w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau.

Kolejnym programem uroczystości był przemarsz uczestników do budynku szkoły, gdzie na sali gimnastycznej odbyła się druga część uroczystości. Dla mnie, jako absolwenta szkoły, był to czas, kiedy mogłem ją ponownie odwiedzić i zobaczyć nie tylko nauczycieli, którzy mnie uczyli, i których bardzo serdecznie pozdrawiam, ale i to, jak w ciągu osiemnastu lat od jej opuszczenia bardzo się zmieniła.

Dziękuję bardzo panu Ireneuszowi Pietrusowi (który, gdy chodziłem wówczas do szkoły, uczył mnie religii) za oprowadzenie po dawnych salach i warsztatach technicznych. To było dla mnie jak podróż w czasie, gdy powróciły wspomnienia z dawnych, beztroskich lat. Dziękuję p. Irku!

Na początek, zanim przejdziemy do fotoreportażu, ukażę zdjęcia szkoły wraz z warsztatami technicznymi i całą okolicą, widziane z lotu ptaka, które wykonałem tydzień wcześniej. A na sam koniec przywołam jeszcze krótką biografię Tadeusza Tańskiego – nowego patrona szkoły, która to biografia będzie zwieńczeniem zakładki poświęconej jubileuszowi szkoły.

Łukasz Piotrowski

 

***

Powiatowy Zespół Szkół nr 1 im. Tadeusza Tańskiego w Sieradzu widziany z lotu ptaka; fot 25 września 2022

 

 

***

Fotoreportaż składający się ze 105 zdjęć. Przyjemnego oglądania!

 

 

***

Biografia Tadeusza Tańskiego

Tadeusz Tański ps. Nałęcz (ur. 11 marca 1892 w Janowie Podlaskim zm. 23 marca 1941 w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau) – polski konstruktor samochodowy, inżynier mechanik, wynalazca.

Był synem Czesława Tańskiego, polskiego pioniera lotnictwa i twórcy pierwszego polskiego szybowca, i Marii z Jakubowskich. W latach 1904–1905 czynnie działał w PPS. Ukończył Szkołę Handlową Zgromadzenia Kupców m. Warszawy (1909). Przed wybuchem I wojny światowej, w latach 1909–1913, studiował w École supérieure d’électricité w Paryżu, gdzie zajmował się następnie m.in. konstruowaniem dla firm francuskich i brytyjskich silników lotniczych. W Paryżu był członkiem grupy Związku Walki Czynnej. W 1916 roku zbudował największy na świecie dwunastocylindrowy silnik o mocy 520 KM przeznaczony do wodnopłatowców, a dwa lata później silnik gwiazdowy do napędu lekkich samolotów. W 1919 roku powrócił do Polski i rozpoczął pracę w Głównym Urzędzie Zaopatrzenia Armii, później w Sekcji Samochodowej Ministerstwa Spraw Wojskowych (CWS).

W 1920 roku skonstruował pierwszy polski samochód pancerny, Ford FT-B, oparty na podwoziu Ford T i zbudowany w serii 16 lub 17 sztuk. Tański ukończył projekt na przełomie maja i czerwca, prototyp zbudował w ciągu kolejnych dwóch tygodni, a po kilku kolejnych dniach pierwsze dwa pojazdy wysłał na front. Samochody te wzięły udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Po wojnie z bolszewikami przeszedł do firmy Stowarzyszenie Mechaników Polskich z Ameryki w Pruszkowie, aby projektować tam traktory i ciężarówki.

Od 1922 roku pracował w Centralnych Warsztatach Samochodowych, gdzie ściągnął go dyrektor tej firmy Kazimierz Meyer. W nich konstruował pierwsze samochody całkowicie polskiej konstrukcji, np. CWS T-1, T-4 (T-2) i inne, charakteryzujące się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technicznymi. Tański dla swojego modelu w rok skonstruował silnik, a kolejny rok zajęło mu stworzenie reszty pojazdu. Zarówno silnik, jak i cały samochód mogły być zmontowane za pomocą jednego klucza płaskiego (jedynie do wkręcania i wykręcania świec niezbędny był drugi klucz). Testem samochodu miał być rajd dookoła Polski zorganizowany w 1925 r.

Opóźnienia spowodowane przez Ministerstwo Spraw Wojskowych sprawiły, że auto dopuszczono do produkcji dopiero w 1928 i do 1931 r. wyprodukowano ok. 800 sztuk, które zostały zakupione głównie przez wojsko i administrację (pierwszy egzemplarz nabył prezydent Ignacy Mościcki). W ramach umowy licencyjnej z Fiatem na model 508 produkcję pojazdu Tańskiego zakończono.

Przez całe dwudziestolecie miał problemy ze znalezieniem pracy, a powodem był jego ekscentryczny charakter i upór. Utrzymywał się głównie z krótkoterminowych kontraktów i wygrywania konkursów na opracowanie konstrukcji inżynierskich. Przykładowo stanął do konkursu na dwucylindrowy silnik o objętości skokowej 750 cm³, chłodzony powietrzem, do napędu prądnicy radiostacji polowej. Do konkursu stanęło wiele firm motoryzacyjnych z całego świata, w tym Douglas. Tański zaprojektował silnik z jednym rodzajem śrubek i nakrętek. Ukończył go na 24 godziny przed upływem terminu na zgłoszenia. Wygrać miała konstrukcja, która od momentu włączenia będzie pracowała najdłużej. Silnik Douglasa stanął po 400 godzinach, silnik Tańskiego po upływie 1000, po tym, jak wyłączyła go komisja konkursowa.

Dla żony opracował urządzenie do automatycznego wywoływania zdjęć, a dla swojego przyjaciela udoskonalił samolot, który zresztą później sam nauczył się pilotować. Po klęsce w wojnie obronnej zaangażował się w działalność konspiracyjną. 3 lipca 1940 roku został aresztowany przez Niemców w ramach akcji AB i wywieziony do niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Auschwitz. W obozie Niemcy przedstawili mu ofertę współpracy, ale Tański stanowczo odmówił. 23 marca 1941 roku został zamordowany w niemieckim nazistowskim obozie koncentracyjnym i zagłady Auschwitz-Birkenau.

Od 22 stycznia 1914 był mężem Marii Ślizień.

Wikipedia.pl

 

***

Ponadto zapraszam do obejrzenia fotorelacji z:

Udostępnij to: